Smarte tendenser


Mode går aldrig af mode. Jeg ved ikke om det er et ordsprog, men det er i hvert fald rigtigt. Når den ene trend eller mode forsvinder, så dukker der altid noget nyt op. Som virksomhed gælder det om, at kunne forudse dette og så tilpasse sig, når skiftet kommer. Nu er det ikke alle brancher, der er lige hårdt ramt af modeluner, men for nyligt stiftede jeg bekendtskab med to firmaer, der løbende må tilpasse sig.

Det ene firma sælger accessories online – altså alt muligt tilbehør til kvinder som tasker, tørklæder og ure. Smarte, små genstande som supplerer tøjet. Firmaet hedder ByDioni og sælger kun på nettet, men på den måde kan de have et stort udvalg af forskellige accessories uden nødvendigvis at have lokalt lager. Udfordringen er nemlig, at man ikke får solgt alle sine varer inden næste kollektion bliver frigivet og dermed brænder inde med ukurante varer, som så skal sælges til lave priser for bare at komme af med det. Det er ikke nogen god forretning.

Et andet firma, der lever godt af en nuværende tendens, er et firma, der sælger brugte og gamle møbler online. Nogle af møblerne sættes i stand inden de  sælges, mens andre bare ryger over disken, som de er. For øjeblikket er det især svenske slagbænke, der er i høj kurs og som Augustes.com, som firmaet hedder, sælger en del af. Faktisk sælger de alle de slagbænke, de kan få fat i i Sverige. Så det er faktisk udbuddet, der styrer salget.

Jeg husker at det for år tilbage var smart at afsyre gamle møbler, i dag skal de helst males og vist nok helst i hvidt. Det gode er dog, at selve møblet holder og derfor også holder til den næste modedille sætter ind.

Hvis du er i en branche, hvor moden skifter, skal du være oppe på tæerne for at følge med. Ellers kan det hurtigt gå galt og din forretning gå ned ad bakke.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *