Valg af webbureau


Der er mange faktorer, der spiller ind, når man skal vælge det rigtige webbureau. Derfor er det en god idé, at man inden man går i gang med udvælgelsen kigger på, hvad det er man ønsker af en fremtidig partner inden for sin web-satsning. Jeg vil forsøge at gå nogle af faktorerne igennem her.

Det først man bør kigge på er om man ønsker en lokal partner. Bor man eksempelvis på Midtsjælland kan det være hensigtsmæssigt at have et webbureau i Roskilde, så man ikke skal køre for langt hver gang man skal mødes. Men for nogle går det også snildt med at have stor geografisk afstand – alt digitalt kan jo sendes nemt og hurtigt.

En anden faktor, der er vigtig er de referencer, som webbureauet kommer op med. Det er ikke nødvendigvis antallet, der er vigtigt, men mere at de har løst din opgave før på tilfredsstillende vis og i et design, som du også føler dig godt tilpas med.

Den tredje faktor er det CMS-system – det vil sige Content Management System eller opdateringssystem – som webbureauet anvender som basis for din hjemmeside. Der findes mange såkaldte proprietære eller lukkede systemer, som ejes og udvikles af et bestemt firma. Selve systemerne kan være udmærket, men du skal betale for dem og går firmaet konkurs, har du svært ved at finde en ny partner til at tage over.

I stedet bør du overveje et Open Source system – altså et åbent system, som er gratis og hvor der findes mange forskellige partner, du kan henvende dig til, hvis det skulle gå galt med dit nuværende bureau. Min egen favorit er WordPress, som er det mest brugervenlige og søgemaskinevenlige CMS, du kan finde på markedet.

En fjerde ting du bør lægge vægt på, når du vælger webbureau, er bureauets erfaring inden for SEO – søgemaskineoptimering. Mange webbureauer kan lave flotte og lækre hjemmesider, der imponerer og måske også koster en bondegård, men kan de få hjemmesiden til tops i Google, så der er nogen, der finder den? Desværre er svaret nej her for de fleste. Det er meget få webbureauer, der har ekspertise og erfaring inden for dette.

Det var fire faktorer, du bør overveje inden du vælger webbureau.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *